Grahamsscones

Jag har ju påsklov, vilket betyder att jag har mycket tid, och lite att göra, så jag gjorde Grahamsscones till lillasystern och mig till lunch.

Här kommer bilder och recept:




Recept:

Ingredienser:
4 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2krm salt
50 fast matfett
2 dl mjölk eller filmjölk

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 250 grader.
2. Lägg bakplåtsduk på en plåt eller smörj en plåt.
3. Bland mjöl, bakpulver och salt i en skål.
4. Finfördela margarinet/smöret i mjölblandningen med fingertopparna eller en gaffel.
5. Tillsätt mjölken eller filmjölken och arbeta samman med en träsked.
6. Dela degen i 2 delar.
7. Lägg delarna på plåten så att du med mjölad hand kan trycka ut dem till runa kakor som är va 1,5 cm tjocka.
8. Skåra varje kaka i fyra delar och nagga med en gaffel.
9. Grädda genast mitt i ugnen i ca 10 minuter.

Serveras nygräddade med smör och ost eller marmelad eller något annat gott.

Mathilda ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0