Övernattning på skolan



två bilder från min instagram @msjobergs, från de senaste dagarna
 
Igår släpade jag med mig tre stora väskor på roslagsbanan till skolan.
I dem fanns bland annat: en luftmadrass, en sovsäck, tandborste och matsäck
Sedan lämnades mycket packning på skolan, och alla vi ettor tog tunnelbanan ut till Björkhagen. Därifrån gick vi -klassvis- en bra bit, vilade/körde namnlekar och sedan fortsatte vi. 
Efter vad som kändes som hur länge som helst åt vi lunch, sedan regnade det mycket på oss, och sedan gick vi hela vägen till Älta.
Där tog vi bussen hem och vilade oss/bäddade/köpte godis/taggade poängjakt. 
 
Fötterna gjorde ont, men vi gjorde massor av knäppa saker på stan, t.ex:
- kittla en främling
- dansa små grodorna runt en främling
- fottade oss med "jesustanten"
- yoga på stureplan
- ha fest i en hiss
- dansa "dansa, pausa" på tunnelbanan
 
Och det var så himla kul! Vi sprang också omkring och tiggde pengar för att få poäng.
Och allt det här var i stället för nollning, för det har de inte på Jarlaplan
Men det slutar inte där; vi sov ju nämligen på skolan också. 
Så efter poängjakten var det middag, sedan var vi några som kollade på Mulan, och sedan hade tvåorna show för oss. Den var så himla knäpp, och så grymt rolig och massa sånt där bra. Sedan kvällsmacka, lite prat i sovsalen, sinnesvandring och ännu mer mys i sovsalen. 
Det var så himla najs, och jag gillar verkligen min nya klass. 
 
På morgonen: frukost, packning, prat, lekar, mentorssamtal, maffia och hemåkning med tåget igen. 
 
Sedan svängde jag förbi NTM (min grundskola) och hälsade på de som är kvar, och det var också najs. Pratade lite med lärare, kollade hur de fixat med lokalerna osv. 
 
Typ så har de senaste dagarna sett ut för mig. Sen jag kom hem har jag packat upp, kollat på film och bara legat i sängen. 

Skola!

weheartit
 
Hej mina vänner. Och förlåt.
Jag har precis börjat gymnasiet, på en helt ny skola, med massa folk jag aldrig träffat.
Just nu är jag grymt trött, men jag har det bra på VRG. Hoppas att alla ni andra har det också. Men det kanske ekar lite här ett tag, medan jag anpassar mig och lär mig mer om min skola/mina klasskamrater/osv. 

Tjugo frågor

 
 
1. Hur gammal är du?
16 år!
  
2. Hur gammal känner du dig?
För det mesta känner jag mig väl som 16, men jag menar, ibland känner jag mig så gammal, typ om man har ont, då blir jag som en gammal klagande gumma... Men ibland känner jag mig också så otroligt liten. 
 
3. Vad har du gjort i dag?
Frukost, kortspel, läsning, flyttande av alla mina saker till ett annat rum, lunch, visade min mammas farbror hur han ska använda sin nya iPad, luskammning/hårtvätt, mellisgörande, bloggande. Typ en kort summering av min dag idag. Ska snart ställa undan efter mitt mellis, äta middag med familjen, och sedan ska vi spela kort hos mammas farbror Björn, och typ äta godis och sånt...
 
4. Sommar, höst, vinter eller vår, vilken föredrar du? Varför?
Jag tycker att sommaren är alldeles för varm för att vara behaglig, och vintern är för kall. Så mina favoriter är vår och höst, för då är det lagom temperatur. På våren så slår alla knoppar och sånt ut, och man börjar känna sig gladare, för det blir ljusare och ljusare hela tiden. Och på hösten drar man på sig en extra kofta och dricker te, kollar på film och massa sånt mys, och det tycker jag också om.. Så våren och hösten är de bästa!
 
 
5. Är du besatt av någonting?
Typ internet och böcker. (min telefon med andra ord...) 
 
6. Nämn tre saker som man kanske inte vet om dig?
Jag är typ avundsjuk på allt och alla, hela tiden...
Jag typ planerar saker helahela tiden. Typ allt måste planeras...
Om någonting överraskar mig, typ att jag inte får skjuts någonstans frast det var planerat så, blir jag jättestressad och typ mår dåligt.
 
7. Hur vill du tillbringa din pension?
Frisk, och glad, med massa barnbarn och sånt. Och med folk jag älskar.
 
8. Har du någon gång brutit ett ben?
Nope!
 
 
9. Var i världen skulle du vilja befinna dig just nu?
Jag har det ganska bra här ute på Singö just nu, för några kompisar kommer hit imorgon, och det skulle ju vara dumt om jag inte var här då. Plus att det regnar lite mysigt, och jag har en kopp varm choklad, så jag är rätt så nöjd ändå...
 
10. Vad är du på för humör just nu?
Myshumör! Nä, men jag vet inte. Jag vill kramas med mina Protusisar, men jag måste typ vänta till september innan vi träffas alla igen.. Men några får jag se redan imorgon! 
 
11. Vilket är ditt favoritgodis?
Choklad? Det tycker jag mycket om. Speciellt med mint- eller havssalts-smak. 
 
12. Vilken är din favoritaffär?
Urban Outfitters, Monki, Beyond Retro och Stockholmsstadsmission. På ett ungefär. Det är typ där jag handlar. 
 
 
 
13. Är du morgon- eller kvällsmänniska?
Om jag bestämmer mig kan jag gå upp jättetidigt, men jag är häldre upp sent än går upp tidigt.. Men jag tycker mest om att bara sova. Varför inte umgås på dagen liksom?
 
14. Har du blivit sydd någon gång?
Nej, men jag borde nog ha blivit det en gång, när jag trillade på våran kaninbur här ute på landet, och rev upp flera jättesår på min rumpa, så det är ganska nasty ärr där nu...
 
15. Hur såg ditt liv ut för tio år sedan?
Få se här nu... Sex och ett halvt. Då skulle jag börja skolan precis, och hade "mitt" kompisgäng, som skulle börja på samma skola som jag.. Det var jättespännande, även om jag tänkte att jag inte behövde skolan, jag kunde ju redan räkna lite plus och skriva mitt namn, vad skulle jag med skolan till då liksom? 
Tänk hur det blev sen va?
 
16. Vem gjorde senast något extra speciellt för dig?
Jisses... Jag vet inte.. Jag vet inte, det har inte hänt så mycket härute... 
 
 
 
17. Är du blyg?
Ja, det kan man nog säga. Men när jag lärt känna någon är jag inte så blyg längre.. 
 
18. Vad heter du i andra namn?
Johanna (en släktig tror jag), Laurentia (en feminim formav Laurentius, vars kortform Lars är min pappas namn) och Peterson (pappas efternamn).
 
19. Vill du gifta dig?
Ja, det vill jag nog. Men inte på några år. 
 
20. Har du, eller har haft, något smeknamn?
Mina kompisar och min familj brukar kalla mig Mattis. Så det är väl ett smeknamn. Men innan det har jag kallats Tilda, och innan det (när jag var bäbis) Tussen. 
 

Båtutflykt





Tre bilder från när vi trotsade grå himmlar och åkte båt ut till Skallen-ön, och fikade på kakor och saft (och kaffe).
Det började regna ändå sen, så vi fick åka hem ändå. 

Her Words

 

höstlöv

höstlöv

juli-instagram


1. Selfies!! 2,3,4. Kryssning med häng på däck och tax-free. 


5. Foodgasm - typ den godaste efterrättsbuffén jag ätit. 6. Helsingfors/sveaborg 7. Dunderklumpen!! (sååå rolig) 8. Protus-mys. (saknar det så mycket...)


9. (500) days of summer på Protus (love) 10. Fina, fina Ekskäret... 11. Och så sa vi hejdå... Lite brunare, och lite sorgsna... 12. Grät floder när jag läste kärleksbreven, och saknade (saknar) alla så himlahimla mycket. 


13. Köpte bok, krans och block inne i stan 14. Segway-åk med Edenbergarna. 15. Sol, saft och krans. 16. Myrorna! Köpte två klänningar. 


17. På väg ut till landet 18. Såg ut så här en eftermiddag. 19. Och sen åkte vi till farmor och farfar - med den finsate trädgården...

Så ser det ut här


Så här ser det ut på mitt landställe, där jag just nu befinner mig. Här inne har vi alla fina koppar och glas, så det är typ mitt favoritskåp. 

När man diskar har man fin utsikt. 

Och på alla hyllor är det fina små prydnads-saker. 

Mycket böcker. 

Och gröna skåpsluckor. 


Mycket blommor.

Magiska hallon (det tar seriöst en dag för dem att växa ut)


Och magisk utsikt. 

Och sist men inte minst - ett torn.  

Peanutbutter Cookies


 
Mina favoritkakor just nu. De går åt på bara några sekunder, men är kanske inget för nötallergikern... 

Blir 20-30 kakor:
 
Du behöver: 
 
4,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
100 g smör/margarin
100 g jordnötssmör
0,5 dl farinsocker
0,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g saltade jordnötter
 
Gör så här: 
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda vetemjöl och bakpulver i en skål. 
Arbeta sedan ihop smör och jordnötssmör i en annan skål, så mycket som det går. 
Blanda ner smörblandningen i mjölblandningen. 
I den blandar du ner de olika sockrena, och arbeta ihop till en smidig deg. 
Rulla den till en korv, och låt den vila i kylen i en timme
 
Under tiden den är i kylen rostar du jordnötterna i en torr stekpanna, och sen grovhackar du dem (låt dem svalna ordentligt bara..).
 
När korven har vilat klart skär du den i 0,5 cm-stora skivor, som du lägger ut på en plåt med bakplåtspapper. 
Sedan tar du jordnötterna och trycker ner dem lite fint i kakorna. 
De ska nu gräddas i mitten av ugnen i ca 15 minuter. 
 
KLART!

RSS 2.0