MonkiMe


Om jag bara fick ha en garderob för resten av mitt liv. Tror jag att jag skulle ha det här. Och skor såklart.
 (allt är från monki)

Mathilda

if every leaf on every tree could tell a story that would be, a miracle

 
Lyckliga unge som fick träffa honom. 
 
Det kommer bli en himla awesome vecka, imorgon kommer jag åka segway med familjen (1,5 timme i gamla stan) och gå på artipelago. På onsdag ska jag träffa Bella som har vart borta hur länge som helst i England och Wales. På torsdag ska jag träffa bästa teater-lägersmänniskorna igen och på lördag ska jag med farfar till SM i körning (hästar alltså). 
Veckan efter den ska jag till karlshem med Sofia, och jag längtar huuuur mycket som helst. Vill. Dit. Nu. 
 
Mathilda
 

Kråkudden och mint-te


I fredags kom min fin-fina kompis Linnéa över för att visa sin fina nya moppe som hon har fått eftersom hon har tagit moppe-körkort. Vi tyckte att det var för varmt för att stanna hemma, så vi gick till ett ställe som kallas Kråkudden. 


Där är det himla mysigt, och vi grillade här med klassen efter skolavslutningen. Dock blåste det jättemycket i fredags, så vi stannade inte så länge. 


Men vi badade i alla fall. (Jag blev i princip nertvingad av Nea...)


Sedan myste vi i trädgården hemma, och Nea plocka massor av bigaråer som vi har (ingen i min familj äter dem, men hon älskar bigaråer)


Bara finfint ♥


Nea gör tummen-upp med tårna (hennes är de utan nagellack)


Sedan gick vi in och drack mint-te med mynta från min trädgård. 


Fina vännen ♥

 
Sedan åt vi vegetarisk lasange till middag, och sen var hon tvungen att åka hem ...
 
Idag var jag och familjen i Taxinge, och igår var vi i Åkersberga igen. 
 
Mathilda

Amerikanska pannkakor för en person



Idag fick jag för mig att jag skulle göra amerikanska pannkakor, eftersom jag är ensam hemma, och har allmänt tråkigt. 
 
En person:
ca 2,5 dl mjöl
lite mer än en tsk bakpulver
lite salt
ca 1,5 msk socker
ett ägg
25 g smör/margarin
1 dl mjölk
 
Börja med att smälta smöret och låta det svalna. 
Blanda sedan ihop de torra ingredienserna i en minde bunke/skål, detta för att salt och bakpulver skall fördelas jämt i smeten sen.
Blanda sedan mjölken, smöret och ägget i en annan skål och häll i de torra ingredienserna lite i taget. Bli inte ledsen om det blir klumpar i, det blir så helt enkelt, och det blir ingen skillnad sen. 
Klicka sedan i ca en dl i taget av smeten i en varm panna, och man kan steka ca 3 st samtidigt i en panna. 
När det blir bubblor på ovansidan är det dags att vända. Värmen behöver inte vara så hög, för de måste bakas lite. 
Klart!
Servera med sirap, smör eller bär. 
 
Mathilda

Att göra idag:

  • dusha
  • göra om byxor till shorts
  • gå igenom ridkläder
  • tvätta ryktsaker (om bra väder)
  • rensa och sortera bilder på datorn
  • kolla på film (om dåligt väder)
  • kolla kläder inför karlshem
  • slå in Emma och Mats julklapp 
  • fixa med naglarna
Ska laga lunch, och sedan rensa lite bilder på datorn. 

Breviksbadet













Vi packade våra väskor och åkte och badade i Åkersberga. Sen regnade det och vi åkte till Barkaby i stället. 

Ska du gå på loppis i sommar?

Viktigt att tänka på om du ska på loppis:
 
Ha linne och en lång kjol. - Du kommer kanske att vilja prova saker på loppisen, och att ha jeans då är ingen höjdare, inte heller en bylsig tröja... Men en bra lång kjol kommer du inte heller att bränna dig på benen av att så i solen. 
Ha en bra väska (inte så stor) och en separat för mobilen. - Stöldrisk i trånga fokgrupper, så håll koll på telefonen, ha den INTE i fickan!
Ha kofta och hatt. - Kofta för att inte bränna dig på axlarna efter en hel dag i linne i solen, och hatt för att det är obekvämt med sol i ögonen... (Även för att inte bränna sig i hårbottnen)
Ha bra skor, och sköna strumpor. - Du kommer att gå en hel dag, och kanske prova skor, så ha inte knytskor eller converse. 
Inte så mycket smink. - Det är varmt i solen, så ha inte för mycket smink ;)
 
Detta fungerar bäst om det är sol, men annars är det inte så kul att gå på loppis...
 
Mathilda
 

Papperstranor och knappar i mitt fönster


Papperstranor som jag har sytt upp på trådar tillsammans med knappar och hängt upp i mitt fönster.
 

Länk till hur man gör papperstranor finner du [här]

Mathilda

Amor vincit omnia et nos cedamus amori





Kofta : Monki , Tröja : Vero Moda (i Umeå) , Strumpbyxor : Happy Socks
 

Idag ska familjen åka till farmor och farfar, men det regnar, så jag vet inte hur det blir med att ta med kameran. 
Har haft fullt upp den här veckan, sålt saker på loppis och massor av andra saker...
Men det ska bli lite mer nu.
 
Mathilda

Meggie Folchart

Meggie ifrån Bläckhjärta har kläder i mörkare toner, hängselbyxor och nästan inget smink. Skorna är låga och stövel-aktiga, och hon har flera lager, med tröja, kofta och jacka. På jackan sitter små knappar i olika färger och hon har hatt och torgvantar.
 

Ooops, ännu ett kollage...
 
Mathilda

Suzy Bishop: the Raven

Typiskt Suzy: Klänningar i starka färger med markerad midja och trekvarts-långa ärmar, höga vita knästrumpor, vita skor med svarta detaljer, böcker, portabel vinyl-spelare, blå ögonskugga och rosa läppglans, blommor i håret, skalbagge-örhängen, vänster-sax, kikare, liten mössa/basker, jacka med cape. Och inte att glömma musiken som skall spelas: Francoise Hardy.  
 
Blev så himla inspirerad när jag letade bilder till det [här] inlägget, så var tvungen att göra ett kollage [här]. (Jag heter mattis om nån vill följa)
 
Mathilda 

Jiminy cricket, he flew the coop!

























 1. Finaste filmen jag sett i iår: Moonrise Kingdom, av Wes Anderson. Utspelas 1965.
2.+ 3. Suzy, som spelas av Kara Hayward, som gillar att läsa böcker om magiska krafter, speciellt om det är en hjältinna, och att kolla i sin kikare. 
4.+ 5. Sam, spelad av Jared Gilman, är pojk-scout på ön där Suzy bor, och de bestämmer sig för att rymma tillsammans. Han är föräldralös, och blir utsparkad av sin fosterfamilj. 
6. Sam: "Villken fågel är du?" Flicka i fågeldräkt: "Hon är en duva, jag är en..." Sam: "Nej, jag menar, villken fågel är 'du'?" Suzy: "Jag är en korp"
7. Sam: "Jag tror att vi kan slå läger här, eftersom du är oerfaren, och har söndags-kyrkeskor." Suzy: "Det är inte söndags-kyrkeskor..!"
8. Några av Suzys böcker. Hon kunde inte ta med sig alla "för det blev så tungt"
9. Sedan träffar de de andra pojk-scouterna, och Suzy kastar sin vänsterhands-sax i Redfords rygg. "Molly har rätt, ibland går jag bärsärk..."
10.+ 11. De dansar på stranden i viken och Sam gör skalbagge-örhängen av fiskekrokar till Suzy. 
12. De letar efter Sam och Suzy, och de flyr igen. Till fastlandet.
13. Efter mycket om och men lyckas de i alla fall få varandra.
 
Okej, så här är det. Har du inte sett den, gå genast och se den! Typ. Hela filmen är solgul tycker jag och man blir så inspirerad av allt det fina. Det är nästan för mycket av det goda, men bara nästan.
Mycket nöjd över valet av film, faktist. 
 
Mathilda

FinFin kväll med moster



1. Godaste thaimaten i stan: Koh Pangang 2. Knas-glasögon med mustasch från Urban outfitters
3. + 5. Godaste filmskackset till roligaste filmen iår. 4. Efter filmen = bästa avslutningen med vacker sol. 
6. Minsta (och gulligaste) biosalongen jag sett i hela mit liv. (6 rader)
 
Idag var jag som sagt inne i stan med min moster, för att vi skulle se Moonrise Kingdom (även hennes man lyckades klämma sig med :D), då gick vi först från Östra station till Stureplan genom Humlegården, och sedan letade vi upp en lämplig resturang att äta middag på, villket blev Koh Pangang som även finns på Söder.
 
Sen gick vi en sväng förbi Urban Outfitters som ligger i en gammal biograf, och snabbkollade på lite kläder.
Sen hittade vi en jättesöt butik med bara rosa och ljust-turkost innuti, som sålde macarons, choklad, te, kaffe och annat sött, där köpte vi snacks till filmen (rekomenderas starkt!), och sen kom vi till bion.
 
Skriver om filmen i ett separat inlägg, så att det inte blir så rörigt..
 
Mathilda 

Nya skor och dagens kläder





Svarta skor med platå från Vagabond 400 kronor på rean. 
 










Kjol : Forever 21 (USA) , Tröja : Indiska , Earcuff : (?) , Halsband : 20 kr på loppis , Klocka : Swatch , Armband : Present från min farmor , Strumpor : H&M , Hårnålar : (?).

Ska in till stan med min moster och kolla på Moonrise Kingdom i eftermiddag.
Funderar på att göra amerikanska pannkakor till lunch.
Är jättenöjd med mina skor också. Himla sköna. 
 
Mathilda

niohundranittionio saker





I've got the whole universe on my nails. No, just Mavala No: 30, Mexico and a shimmery gray from Color Club.
 
Målade naglarna så här igår, och passade på att göra tårnas röda, men mina fötter är tyvär för fula för att få vara med på bild... Skalet fick jag från Nea som var i Kenya de två senaste veckorna och kom hem i fredags. ♥

Mathilda

Choklad och Halloncupcakes






Chokladcupcakes med hallon-gräddes topping och hallonfyllning.
 
Andrea vart ju ute på landet när jag var där förra veckan, och det var väldigt regningt, så vi bestämde oss för att baka, så vi gjorde dessa extremt goda cupcakesen.

För 12 stycken:
175 g smör
200 g mörk choklad
4 ägg
2 dl socker
1½ dl vetemjöl (ca 90 g)
1 dl kakao (ca 45 g)
1 tsk bakpulver
150 g hallon, färska eller frysta och tinade
Hallontopping:
50 g hallon, färska eller frysta och tinade
300 g färskost av philadelphia-typ
3/4 dl florsocker
1 dl vispgrädde
färska hallon till garnering (vi använde det som blev över i paketet med frysta hallon)
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Smält smöret i en kastrull. Bryt chokladen i mindre bitar och smält tillsammans med smöret på svag värme. Rör till en jämn smet, och ta från värmen och låt svalna något.
3. Vispa upp äggen med sockret, och rör sedan ner chokladsmöret.
4. Blanda mjöl, kakao och bakpulver. Blanda ner i chokladsmeten och rör till en jämn massa.
5. Fördela smeten i muffinsformar (gjärna i en muffinsplåt). Grädda i nedre delen av ugnen i 25-30 minuter. Låt svalna på galler så fort man kan hantera dem. 
6.Gröp ur lite av inkråmet ur varje cupcake. Smula söner och blanda med hallonen. Fyll sedan varje cupcake med hallonröra.
7. Hallontopping: Mixa hallonen fint med stavmixer eller i matberedare. (man kan även passera i en sil för att få hallonmoset helt slätt)
8. Vispa samman hallonmos, färskost och florsocker i en bunke, gjärna med en elvisp. Tillsätt vispgrädden lite i taget. Fortsätt vispa till en fluffig topping.
9. Spritsa eller klicka toppingen på muffinsen och garnera med färska hallon.
 
Klart för servering! Om de får stå i kylen ett teg blir de lite hårda, men det är bara den smälta chokladen som stelnar ;)
 
Innehåller gluten och ägg, samt laktos och mjökprotein!
 
Dom här är väldigt väldigt goda, och försvann ganska snabbt...
Mathilda

Det är kaos


Det är kaos just nu, på mitt skrivbord till exempel. 

Kom hem från Björn imorse, strax innan klockan 12, och har inte gjort så mycket, ska göra efterrätt tills när vi ska ha gäster i kväll, och mitt huvud är kaos just nu. (det blir lätt så när man är uppe till klockan fyra på morgonen och vaknar klockan tio)
Vi hade i alla fall väldigt kul, pratade, grillade, kollade på film (Chronicle, inte så bra) och spelade Twister och sov i en gammal pool. Tyvär hade jag inte med mig kameran, och telefonen var nästan urladdad, och ingen hade med sig laddare, så det finns inga bilder ...
 
Mathilda

Instagram sommar


Kvällsmys med kompisarna på Kråkudden - Middag på landet 


Jag klädde ut mig till häst i en rolig butik - Vi åkte till Göteborg


Lyssnade på finaste låten och hittade ett fint halsband på Kawaii Store


Fotograferade hus i Göteborg


Andrea var ute på landet och vi lunchade i Norrtälje


Papperstrana - Dagens kläder
 
 
Kommer inte skriva imorrn, ska vara hos en kompis och sen träffa trevliga teatermänniskor hos Björn, men ni får klara er ändå ;)
 
Mathilda

Alice in Wonderland

 
 
 
Halsband med motiv från Alice i Underlandet, 139 :- Kawaii Store, Göteborg
 

När familjen var i Göteborg för att kolla på Madonna köpte jag det här halsbandet på en jätte söt Kawaii butik som ligger i Haga, villket jag fattade som Göteborgs motsvarighet till SoFo i Stockholm. 

Mathilda

Regnbågen är för liten för att beskriva alla färger
















weheartit
 

Eftersom jag har ett inspirationsinlägg med lite färger, tänkte jag väga upp det med massor av färger! Just nu är det: prickiga klännigar och gammla kameror, trädkojor i skogen, bänkar vid hamnar, rosa trädkronor, tegelhus och cykel, gammla saker, solnedgångar på havet, som är bäst.

Mathilda

Dimma och utan färger












weheartit
 

Klädsimm, svartvitt regn och genomskinliga paraplyer, prickig klänning med spetskrage, morgon-cykelturer, springa på dimmiga gator, höga strumpor och slitna shorts är vad som inspirerar mig just nu. Kanske lite tråkigt och enfärgat, men det är fint.

Mathilda

När jag blir stor...

  • Vill jag bli sådär himla kär i någon. Så att man bara vill vara tillsammans, som i Frost, Feber och För Evigt som handlar om Grace som är en vanlig människa, och Sam som är en varulv. Eller som i den [här] låten. 
 
 [härifrån] 
  • Vill jag ha ett gammalt hus, helst på landet, som jag kan renovera och fixa i. 

 [härifrån]
  • Jag vill ha bott ett tag i London, eller någon annan stans i England. 
 
  • Vill jag äga en fin gammal bil, typ en Folkabuss eller en Bubbla. 
  • Vill jag bli en vacker pensionär. Och snäll. 

  • Ska jag ha massor av tekoppar i olika färger, former och storlekar. 
  • Ha en massa papperstranor i mitt sovrum.
 
Sen vill jag också:
  • Fortsätta att vara mig själv
  • Fortsätta lita på mig själv
  • Strunta i vad andra tycker om mig
  • Ha massor av bokhyllor
  • Läsa många böcker
  • Vara en snäll person.
  • Skaffa en egen häst.
Mathilda
 

And every colour will illuminate




Äääälskar den här låten!! Och hjälps inte att videon är så underbart kreativ att man nästan dör... 

Det finns även en remix av Calvin Harris som är superbra, och passar för folk som vill ha lite mer tempo i den, och den är inte sämre (nästan bara bättre...)
 
Mathilda

Tranor av papper








Papperstranor av mig.

Sedan berättelsen om flickan Sadako Sasaki blivit känd jorden över så har papperstranan blivit något av en symbol för fred och önskan om en värld utan atombomber.

Japanska Sadako Sasaki bodde i Hiroshima och var bara två år gammal när staden bombades. Hon överlevde mirakulöst men utvecklade vid tio års ålder leukemi.  I Japan finns sedan gammalt en sägen som säger att viker man 1 000 papperstranor så får man en önskan uppfylld. Sadako lades in på sjukhus och började att vika tranor. Det är oklart om hon hann vika klart de 1 000 tranorna innan hon dog endast 11 år gammal, den 25 oktober 1955.

Efter det har papperstranan blivit en symbol för freden. I fredsparken i Hiroshima finns en staty av Sadako. Hon står med utsträckta armar och håller en papperstrana. Varje dag skickar människor, från hela värden, tranor till minnesmärket och de hängs upp runt om statyn.

Informationen finns [här], samt en guide till hur man viker en papperstrana. 

Prova själva! Själv har jag bara 998 kvar till min önskan.
Mathilda


Hur långt man än har kommit, är det alltid längre kvar

 



Weheartit

Gjorde den här Sommarlistan för inte så långe sen. Mina finaste sommar-favoriter.

Mathilda

"Är hon så där jämt?"












weheartit


Jag behöver nått att skriva om


Det senaste i min insprationsmapp på datorn.
Fina hus, porträtt bakifrån, tivoli-karuseller, badar-ben, klädsimm i vattenfall och det jag vill ha i mitt kök när jag blir stor.

Mathilda

Åskan och blixtar

 
Foton av mig från idag.


Sitter just nu i soffan, och fixar och donar. Åskan går och det gjorde strömmen också för ett tag sen, men den kom tillbaka, som tur var.
 
Nu ska appen tydligen fungera igen, får se om det är så.
 
Kommer åka hem imorgon från landet, och ska se om jag hinner fixa med mina och Andreas bilder från här uppe. 
 
Ha det gott!
Mathilda

I come from Outer Space


kjol : etsy.com , tröja : misselfridge.com , creepers : boohoo.com , väska : dorothyperkins.com , silvrigt armband : mango.com , armband i svart spets : the-black-angel.com , rosett till håret : amazon.com , nagellack : chanel.

Ha det awesome!
Som dom här kläderna... (skulle jag få kjolen skulle jag vara nöjd i flera år...)
Mathilda

I'll be free





weheartit


Mathilda

Blue and Green






(alla bilder från weheartit)


Sorry för dålig uppdatering, har vart i Göteborg med familjen för att kolla på Madonna. 
Dock kunda hon ha vart lite bättre, men det var kul ändå.
 
Kommer kanske inte lägga upp så mycket under veckan, en utav mina bästa vänner kommer att komma hit och stanna tills på fredag, och eftersom jag åker hem på lördag vet jag inte hur det blir med det.
 
Men här regnar det i alla fall, och jag har inga bilder att visa, kanske kommer det komma upp bilder på ett smycke och lite böcker när jag kommer hem...
 
Ha det bra annars!
Mathilda

Rookie


















(www.rookiemag.com)

Om man känner sig oinspirerad någon gång kan man alltid klicka sig fram [hit]
Det måste vara det underbaraste man kan kolla på då. Alla fina bilder, och alla härliga tips. 
Rookie är speciellt inriktat till unga tjejer, och alla får skicka in saker dit. 
Den här månaden är temat "Paradise" och det kommer upp saker tre gånger om dagen.


Mathilda

Yeah, it must.



Mathilda

Nötklickar

Idag bakade jag här ute på landet. Det blev små nötklickar som är helt glutenfria, och har inget smör/margarin i sig.
Har dock inte smakat än, men dom ser jättegoda ut.










Till detta recept behövs: (ca 30 st)


200 g nötter
2 dl socker
1 msk potatismjöl
2 ägg
 
nötter till garnering

1. sätt ugnen på 200 grader och gör i ordning en plåt med bakplåtspapper.
2. Mal nötterna i en mandelkvarn eller matberedare.
3. Blanda malda nötter, socker, potatismjöl och ägg, och rör ihop.
4. Klicka ut smeten på plåten med skedar (eller som jag; med händerna) och dekorera med en nöt i varje.
5. Grädda i ugnen i ca 8 minuter, och när de är klara, låt dem svalna på ett galler.

Ha det så bra!
Mathilda

RSS 2.0